facebook twitter Reactie plaatsen 
vluchtelingen naar europa
Auteur Bericht
Bertus-67 Offline
Member

Bericht: #1
vluchtelingen naar europa
wat een schrijnende gevallen weer in beeld.....
ik merk dat de politiek met de handen in het haar zitten en niet weten wat ze moeten doen,
de ene schreeuwt nog harder dan de ander.....zonder de oplossing zelf aan te dragen....
ik zeg er gelijk bij dat ik het ook niet weet, alleen dat het uit de hand loopt ....
wie is wie?
20-09-2015 20:14
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #2
RE: vluchtelingen naar europa
Het moet uit de hand lopen voordat er ingegrepen wordt....tenminste, dat verwacht ik. Je kunt toch niet je deur open houden zolang er instroom is?
20-09-2015 20:40
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #3
Probleem is dat er geen Europees beleid is. Wij hebben als Nederland wat dat betreft makkelijk praten. We zitten niet aan de buitengrenzen waar de vluchtelingen sowieso wel blijven komen zolang er daar onrust is
21-09-2015 00:11
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #4
Datzelfde geldt voor de EU als natie toch ook. Grenzen open betekent voortdurende instroom. En dat willen en kunnen de mensen niet. Ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de burgers het oneens is met wat nu gebeurt.
21-09-2015 07:21
Reageren op dit bericht
Rotterdam-West Offline
Senior Member

Bericht: #5
Er zijn drie keuzes,

1 je gooit de hele tent dicht.
2 of je doet net als Australië linea recta terug.
3 of je gaat met een leger naar binnen en slacht dat IS af.
21-09-2015 07:42
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #6
Jullie praten er veel te makkelijk over. Er is geen kant en klare oplossing. Ik heb niet de illusie dat IS zomaar even is weg te krijgen daar en als het zo is ontstaat er daar (net als in Irak en Afghanistan......) ook weer een machtsvacuüm waar we ook niet blij van worden. Dat betekent overigens niet dat je daar niks zou kunnen doen.

En "de meerderheid van de burger is het oneens met wat er nu gebeurt" is er natuurlijk eentje in de categorie "de meerderheid van de burgers wil belastingverlaging". Een deel van de burgers zou willen dat al die vluchtelingen met één knip van de vingers zouden verdwijnen. Maar dat gaat niet.

Dat is ook het probleem met Wilders. In plaats van écht de zorgen van de burgers te ventileren gaat hij er overal met gestrekt been in. En het mag vooral geen geld kosten. Terwijl je juist als je het probleem daar zou willen oplossen je ook geld zult moeten investeren. Al is het alleen maar uit eigenbelang.
21-09-2015 08:10
Reageren op dit bericht
Rotterdam-West Offline
Senior Member

Bericht: #7
(21-09-2015 08:10 )Den schreef:  Jullie praten er veel te makkelijk over. Er is geen kant en klare oplossing. Ik heb niet de illusie dat IS zomaar even is weg te krijgen daar en als het zo is ontstaat er daar (net als in Irak en Afghanistan......) ook weer een machtsvacuüm waar we ook niet blij van worden. Dat betekent overigens niet dat je daar niks zou kunnen doen.

En "de meerderheid van de burger is het oneens met wat er nu gebeurt" is er natuurlijk eentje in de categorie "de meerderheid van de burgers wil belastingverlaging". Een deel van de burgers zou willen dat al die vluchtelingen met één knip van de vingers zouden verdwijnen. Maar dat gaat niet.

Dat is ook het probleem met Wilders. In plaats van écht de zorgen van de burgers te ventileren gaat hij er overal met gestrekt been in. En het mag vooral geen geld kosten. Terwijl je juist als je het probleem daar zou willen oplossen je ook geld zult moeten investeren. Al is het alleen maar uit eigenbelang.
Dat geld waar jij het over hebt moet je investeren in een veilige zone en ze daar bescherming geven.
Het is toch te gek voor woorden dat als ze in een veilig land aan komen nog een keer vijf landen door willen terwijl ze in een veilig land zijn.
Bovendien zijn ze niet bereid om te vechten voor hun vaderland en nemen ze de benen,wij zijn toch ook niet met zijn allen naar Zweden gevlucht nee Nederlanders gingen in verzet en vochten terug waar mogelijk.
Wat nog ergerlijker is dat er maar direct huisvesting moet komen tja je staat tien jaar ingeschreven en of je dan even wil wachten want er moet een arabier in nou vraag ik je.
Ja het kabinet maakt zich erg zorgen maar weten zich er ook geen raad mee je kan ze inderdaad niet meteen laten verdwijnen maar je zal het moeten stoppen en meegeven dat als het veilig is dat ze terug gaan,maar dan zal er wel weer zo'n (SP/PvdA) advocaat op sandalen en geitenharen sokken wel even opnemen voor ze.
En tot slot wie gaat dat allemaal betalen? precies ja wij met zijn allen.
21-09-2015 09:40
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #8
Die instroom die aanspraak maakt op hun rechten gaat handenvol geld kosten. Er zijn politici die dat al in hun visie meenemen door hun communicatieplan te wijzigen zodat het nu ineens niet meer zo is dat de cijfers leidend zijn, maar de emotie mag leiden. Ja, dat kost handenvol geld, en ja, onze eigen benedenlaag krijgt nog niet een fractie van wat de instroom krijgt, en ja, hooguit 10% zal zelf gaan werken. Het oog wordt nu gericht op waar er geld te halen valt: de zzp-er, de mensen met spaargeld, en o ja, dan leggen we ook nog eventjes 80 miljoen bij voor twee schilderijen. Het is schandalig.
21-09-2015 10:39
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #9
@rotterdam-west
In jouw redenatie komt alles op het bordje van landen als Italië terecht omdat die toevallig aan de buitengrens zitten. Dat lijkt me niet terecht. Het feit dat er open grenzen zijn maakt het een Europees probleem. Dat vraagt om een Europese oplossing.
"vechten voor het vaderland" ... mag ik even lachen? Ieder mens zal op een bepaald moment voor zichzelf en zijn familie kiezen als er gevaar dreigt. Het is niet alsof in 40-45 heel Nederland in het verzet zat. En als je nu mensen verwijt te vluchten voor oorlog, hoe kijk je dan wel niet aan tegen mensen die Nederland ontvluchten om ergens in Canada of de VS te gaan werken?

@petra
Je zegt alleen maar wat je niet wilt en het mag vooral niks kosten. Want zoals ik zeg: ook opvang daar kost geld. Wat denk je dat het kost om daar veilige zones te creëren? En wat wil je dan? Een hele hoge muur rondom Europa bouwen? En wil je daar wel aan meebetalen? En hoe ga je Europa op één lijn krijgen?
Het is wel zo typisch dat degenen die altijd zeggen dat we de globalisering niet tegen kunnen houden nu denken dat we het vluchtelingenprobleem kunnen negeren en dat het weggaat zonder dat het ons geld of moeite kost. De wereld staat in brand dus dat kost geld. Als we wapentuig aanschaffen vanwege dezelfde reden kost dat ook geld.

Volgens mij kan het twee kanten op: of Europa komt met één politiek of ieder gaat straks allemaal de eigen grens bewaken. En dan heeft Europa dus ook een dikke crisis.

In de meest ideale situatie "scan" je aan de Europese buitengrenzen of iemand wel of geen echte vluchteling is en in de procedure mag. Maar dan moet wel heel Europa meebetalen en accepteren dat degenen die dan nog binnenkomen verdeeld worden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-09-2015 om 11:17 door Den.)
21-09-2015 10:58
Reageren op dit bericht
Rotterdam-West Offline
Senior Member

Bericht: #10
(21-09-2015 10:58 )Den schreef:  @rotterdam-west
In jouw redenatie komt alles op het bordje van landen als Italië terecht omdat die toevallig aan de buitengrens zitten. Dat lijkt me niet terecht. Het feit dat er open grenzen zijn maakt het een Europees probleem. Dat vraagt om een Europese oplossing.
"vechten voor het vaderland" ... mag ik even lachen? Ieder mens zal op een bepaald moment voor zichzelf en zijn familie kiezen als er gevaar dreigt. Het is niet alsof in 40-45 heel Nederland in het verzet zat. En als je nu mensen verwijt te vluchten voor oorlog, hoe kijk je dan wel niet aan tegen mensen die Nederland ontvluchten om ergens in Canada of de VS te gaan werken?

@petra
Je zegt alleen maar wat je niet wilt en het mag vooral niks kosten. Want zoals ik zeg: ook opvang daar kost geld. Wat denk je dat het kost om daar veilige zones te creëren? En wat wil je dan? Een hele hoge muur rondom Europa bouwen? En wil je daar wel aan meebetalen? En hoe ga je Europa op één lijn krijgen?
Het is wel zo typisch dat degenen die altijd zeggen dat we de globalisering niet tegen kunnen houden nu denken dat we het vluchtelingenprobleem kunnen negeren en dat het weggaat zonder dat het ons geld of moeite kost. De wereld staat in brand dus dat kost geld. Als we wapentuig aanschaffen vanwege dezelfde reden kost dat ook geld.

Volgens mij kan het twee kanten op: of Europa komt met één politiek of ieder gaat straks allemaal de eigen grens bewaken. En dan heeft Europa dus ook een dikke crisis.
Het gaat niet alleen om Europa maar waarom nemen die steenrijke golfstaten niemand of weinig op waarom de Bulgaren de Roemenen de Baltische staten zo weinig op dan.
Waarom is Servië,Hongarije ze liever kwijt dan rijk waarom omdat ze zich van Brussel weinig of niets aantrekken die gooien de grenzen gewoon dicht en dan zegt Merkel kom maar naar ons gevolg chaos.
Ze vluchten ja dus mogen wij en andere landen het opknappen toch omdat ze te besodemieterd zijn om terug te knokken dat je de kinderen en vrouwen in veiligheid wil brengen ok maar je land verdedigen ho maar.
Dacht jij dat die Mariniers aan de maasbruggen dachten mijn gezin nee die knokten door die gingen niet vluchten.
En de mensen die naar Canada of de VS vluchten waren goed bij kas en dat waren er echt niet zoveel dat die landen het niet aan konden in de oorlog.Heden ten dage gaan ze om ruimte heb zelf familie in Canada als ze hier zijn kunnen ze niet wachten om terug te gaan waarom omdat alles hier volgepropt zit en nu komen er nog een keer duizenden overheen.
En jij lacht dus als je vecht voor je vaderland?ik wil met jou de oorlog niet in als soldaat.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-09-2015 om 11:21 door Rotterdam-West.)
21-09-2015 11:17
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #11
Ik heb toch allang gezegd wat ik wil? EU-wetgeving en EU-procedures. Procedures aanvraag, toe- en afwijzing verplaatsen naar de ambassades in de regio, het via onder meer de EU het opzetten en mede financieren van opvang voor langere termijn, het opzetten van regio overschrijdend overleg via de reeds bestaande instanties, zoals VN, UNHCR, Rode Kruis. Ik wil voorkomen dat er grote groepen mensen binnenkomen die nooit zullen gaan werken en nooit meer zullen weggaan. Cijfers bewijzen dat dat in 90% van de gevallen gebeurt.
21-09-2015 11:51
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #12
Maar dat schiet voorlopig dus niet op. En volgens mij kun je dat de Nederlandse regering niet echt verwijten. Ik geloof meer dat de regeringen in Oost-Europa dwarsliggen.
21-09-2015 13:04
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #13
Er zijn meerdere waarschuwingen geweest dat dit te gebeuren stond, en de oppositie heeft ze weggehoond.
21-09-2015 13:28
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #14
Welke oppositie? In Nederland? Die is wat dat betreft net zo hulpeloos als de Nederlandse regering zelf. En wat is er weggehoond? Iedereen kan het probleem signaleren maar kant en klare oplossingen zijn er gewoon niet.

Overigens IS er al opvang in de regio en is het maar een klein percentage wat naar Europa komt dus wat dat betreft blijft ook opvang in de regio complex.
21-09-2015 13:32
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #15
De nederlandse oppositie hoonde Teeven weg bij zijn waarschuwing over een enorme instroom die zou komen. Als er toen gestart was met voorbereiding hadden we ( COA) nu niet met de handen in het haar gezeten. Want daar zijn ze dus inderdaad radeloos. Dat is geen oplossing maar wel een voorbereiding op iets wat onvermijdelijk (b)lijkt te zijn.
Die opvang schijnt per land te verschillen. Turkije biedt bijvoorbeeld geen onderwijs, geen medische verzorging, geen recht tot werken, en geen uitkeringen. Basic bed, bad en brood.
Die opvang in combinatie met de mogelijkheid om naar Europa te gaan zorgt voor de voortdurende instroom. Er is uitgezocht waarom mensen kiezen voor Duitsland, NL, en Zweden : korte procedures, snel eigen woonruimte, goede sociale voorzieningen en snelle mogelijkheid om je familie over te laten komen. Voor Engeland: veel zwart werk voor illegalen.
In Duitsland is al geregistreerd welke mensen er aan het werk zouden kunnen: hooguit 10%. Dus dat sprookje van die hoogopgeleide verrijkingen van de economie is pure misleiding.
Er is ook uitgezocht of oorlogsvluchtelingen teruggaan als de oorlog beëindigd is: bijna nooit. Mensen bouwen een nieuw leven op. Teruggaan zou betekenen dat ze weer onderaan moeten beginnen. Geen huis, geen werk, helemaal niks.
En dan hebben we het enkel over de Syriërs die nu al schijnen te mopperen over de andere nationaliteiten die in hun groep stromen: Afghanen, Pakistanen, Bangla Deshers, Gambianen. Daar is het niet eens oorlog, en ze stinken, volgens de Syriërs.
Ook al probeer jij nu de aantallen te relativeren door ze te vergelijken met de vluchtelingen in de regio: het is zonneklaar dat ook die zogenaamde 'kleine' aantallen complete samenlevingen ontwrichten en voor enorme problemen zorgen. We staan aan de rand van een oorlog en dan blijkt er nog steeds een politieke stroming te zijn die van de ene kant groot alarm slaat en aan de andere kant alles wegrelativeert door oneigenlijke vergelijkingen er op los te laten.
21-09-2015 15:56
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #16
Als er iemand op los liegt voor wat betreft de cijfers is het Wilders wel. Dan kun jij dat wel weer vrolijk op het bordje van relativerende politici proberen te leggen maar dan zit je cijfermatig in elk geval helemaal fout.

Ook Teeven maakte een statistische fout, wellicht vandaar de hoon. Er stond laatst een stuk in de Volkskrant (online) waar diverse politici (waaronder Wilders) er van langs kregen vanwege hun interpretatie van de cijfers. De rekensom van zoveel mensen per dag is dus zoveel per jaar schijn je dus al niet te kunnen maken. Dus als hij de bezorgdheid van de modale Nederlander wil vertegenwoordigen dan moet hij wel de juiste cijfers gebruiken. Maar wellicht zijn cijfers wel helemaal niet zo nuttig nu.

Korte procedures lijken me overigens goed. Eén van de grootste problemen in Nederland is juist de lengte van de hele procedure. Hoe langer mensen (in onzekerheid) hier zitten hoe groter de kans dat ze door één of andere fout uiteindelijk mogen blijven, ook al was dat niet de bedoeling.

Los van de cijfers trekt het natuurlijk een wissel op de opvang. Dat zal niemand ontkennen. En natuurlijk moet je er naar streven mensen daar op te vangen. En natuurlijk zit er geen oneindige rek in wat we kunnen doen. Maar laten we niet vergeten dat we met mensen te maken, mensen op de vlucht. Mensen die het veel moeilijker hebben dan wij. Want niemand zal zomaar huis en haard verlaten een grote onzekerheid tegemoet.

Ik moet zeggen dat, met uitzondering van Wilders, de kamer er redelijk netjes over debatteerde: Rutte, Buma, Klaver, Samson, Zijlstra etc... er werden geen vliegen afgevangen of constant zwarte pieten uitgedeeld. Ik vind het jammer dat jij dat nu wel doet. Het komt betweterig over en dat lijkt me voor een ieder ongepast. Je voert de discussie ook alsof we het over ongedierte hebben in plaats van mensen. Dat doet het probleem geen recht.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-09-2015 om 17:36 door Den.)
21-09-2015 17:01
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #17
Ongedierte? Betweter? Ongepast? Niet die intentie gehad en eigenlijk zie ik dat ook niet zo. Inhoudelijk laat ik het er maar weer bij. Ik heb geen zin in het op de persoon richten van een inhoudelijke discussie.
21-09-2015 17:48
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #18
De intentie en hoe het overkomt hoeft niet per se hetzelfde te zijn. En dan kun je wel weer gaan miepen over op de persoon spelen maar als ik een opmerking betweterig of kil vind dan zeg ik dat gewoon. Dat is ook helemaal niet op de persoon spelen. Ik vertel je gewoon altijd eerlijk hoe jouw bijdragen overkomen. En dan heb ik het niet alleen over hoe ze op mij overkomen. Laat dat duidelijk zijn.
21-09-2015 17:58
Reageren op dit bericht
Petra Offline
Posting Freak

Bericht: #19
Ik gebruik de woorden " mensen, vluchtelingen, illegalen, en diverse nationaliteitsaanduidingen" . Heel erg als je dat als synoniemen voor " ongedierte" aanmerkt, of als het zo op je over komt. Eerlijk gezegd zie ik zelfs geen zweem van iets wat in die richting gaat. Ik ben ontevreden over ( en het niet eens met ) de houding van de Nationale in de internationale politiek inzake de vluchtelingenstroom uit het midden oosten en centraal Azië, en jij zegt dat ze het goed doen en geen andere keus hebben. Stem jij de volgende keer weer PVDA toch? ?
21-09-2015 18:36
Reageren op dit bericht
Den Offline
Administrator

Bericht: #20
Als jij me niet gelooft dan houdt het op. Ik sta zeker niet alleen in bepaalde observaties over hoe jij overkomt op het internet. Het is vooral zo jammer voor jezelf.

Het is ook jammer dat jij er ook nu een zwart-wit verhaal van maakt. Lekker stoken in de aloude links-rechts tegenstelling terwijl ik enkel heb gezegd dat Wilders de boel opnaait. Dit probleem is niet gebaat bij dit soort gestook. Alle partijen hebben een punt. Gelukkig begrijpt de kamer dat dan wel.

Het enige wat ik zeg is dat de stroming vluchtelingen die er op dit moment is voor de regering een feit is. Natuurlijk is de regering niet zonder fouten maar wij zijn een kleine speler op het wereldtoneel. Zie ook hoe omzichtig Rutte omgaat met de vraag van Zijlstra om afstand te nemen van de uitspraken van Merkel.

Als jij in de regering zat had je niet veel anders gekund. De enige optie om het in eigen hand te nemen is het opzeggen van Schengen en Europa op te blazen maar wil je dat?

Ps
Ik stem geen PvdA meer omdat ze het op het gebied van marktwerking en sociaal-economisch beleid keer op keer af laten weten. Dat is nu juist zo n onderwerp waarbij Nederland WEL eigen en andere keuzes zou kunnen maken maar het niet doet.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-09-2015 om 06:39 door Den.)
22-09-2015 06:30
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen